Monilukutaito laaja-alaisena osaamisena uusissa oppimisympäristöissä

Digitaalisessa maailmassa informaation käyttö (hankinta, tuottaminen, arviointi, käsittely, hallinta jne.) näyttelee entistä merkittävämpää roolia ihmisten elämässä. Kaikenlaisen informaation (myös virheellisen ja tarkoituksellisesti harhaan johtavan) ympäröidessä meidät jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla, on tärkeää että jo koulussa oppilaille kehittyy vahva monilukutaito. Tämä asettaa isoja odotuksia opettajien osaamiselle.

Tämä koulutus vastaa kysymyksiin mitä monilukutaito laaja-alaisena osaamisena tarkoittaa ja miten sitä voidaan soveltaa oppiainerajat ylittävissä opetuskokonaisuuksissa. Tavoitteena on kehittää opettajien ja oppilaitosten toimintaa niin, että monilukutaito otetaan osaksi opetuksen suunnittelua ja toteutusta laaja-alaisena osaamisena. Samalla osallistujien oma monilukutaito kehittyy.

Koulutus muodostuu kolmesta koulutusosioista, joissa jokaisessa on oma teemansa. Näiden rinnalla osallistujat tekevät kehittämistehtävän, joka sidotaan osallistujien oman työyhteisön toimintatapojen kehittämiseen. Osallistujat opiskelevat työpareina. Paras hyöty koulutuksesta saavutetaan, mikäli työparit ovat työpareja myös omassa koulussaan. Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena. Koulutuksen päätteeksi järjestetään päätösseminaari, jossa osallistujat jakavat kokemuksiaan sekä esittelevät omat kehittämistehtävänsä.

Lukion ja yläkoulun opettajille suunnatun koulutuksen järjestää Tampereen yliopiston viestintätieteiden tiedekunta. Koulutuksen laajuus on 5op ja se käynnistyy marraskuussa 2018.

Koulutus on OPH:n rahoittamaa opettajien täydennyskoulutusta ja se on osallistujille maksutonta. Lähiopetuspäivät järjestetään Tampereen yliopiston tiloissa Tampereella.

Koulutusosiot ovat:

  1. Nettitiedonhaun pedagogiikka
  2. Kuvanlukutaidot
  3. Valemedia ja informaatiovaikuttaminen
  4. Päätösseminaari

Haku koulutukseen: 

Koulutuksen aikataulu

Ennakkotehtävä

Osallistujille lähetetään sähköpostitse opetukseen liittyvää ennakkomateriaalia (esim. artikkeleita tai videoita). Osallistujia pyydetään tutustumaan ennakkomateriaaliin ja vastaamaan niiden pohjalta muutamaan kysymykseen verkossa.

Moduuli I / Nettitiedonhaun pedagogiikka

Opettaja saa työkaluja oppilaiden itsenäisen ja yhteistoiminnallisen tiedonhankinnan ohjaukseen oppimistehtävien yhteydessä.

Kouluttajat: professori Eero Sormunen, tohtoriopiskelija Tuulikki Alamettälä ja YTT Kai Halttunen.

8.11.2018   Aloitusseminaari

9.11.2018   Lähiopetuspäivä

30.11.2018 Lähiopetuspäivä

 

Moduuli II / Kuvanlukutaidot

Opettaja saa välineitä mediakuvien kriittiseen lukemiseen sekä kuvaa ja tekstiä yhdistävien media-aineistojen tulkintaan ja soveltamiseen opetustyössä. Tämän ohella pohdimme mediakuvien merkitystä lasten ja nuorten maailmankuvien muodostumisessa sekä kuvankäytön etiikkaa ja kuvien jakamiseen liittyviä vastuita.

Kouluttaja: yliopistonlehtori Anssi Männistö

18.1.2019   Lähiopetuspäivä

19.1. – 6.2. Verkkotyöskentelyä

7.2.2019     Lähiopetuspäivä

 

Moduuli III / Valemedia ja informaatiovaikuttaminen

Opettaja saa välineitä valemedian ja informaatiovaikuttamisen tunnistamiseen ja oppii käytäntöjä omaan työhönsä.

Kouluttajat: tutkija Antti Syvänen ja YTT Kai Halttunen

8.2.2019   Lähiopetuspäivä

9.2. – 7.3.  Verkkotyöskentelyä

8.3.2019   Lähiopetuspäivä

 

Päätösseminaari 4.4.2019

Koulutuksen päätösseminaari Tampereen yliopistolla, jossa osallistujilla on mahdollisuus esitellä kehittämistehtäviään ja jakaa kokemuksiaan. Päätösseminaari on avoin kaikille halukkaille.

 

Lisätiedot

Teemu Rauhala

koulutuspäällikkö

Tampereen yliopisto

Viestintätieteiden tiedekunta

050 3232 083

teemu.rauhala@uta.fi

Print