Monilukutaito laaja-alaisena osaamisena uusissa oppimisympäristöissä

Digitaalisessa maailmassa informaation käyttö (hankinta, tuottaminen, arviointi, käsittely, hallinta jne.) näyttelee entistä merkittävämpää roolia ihmisten elämässä. Kaikenlaisen informaation (myös virheellisen ja tarkoituksellisesti harhaan johtavan) ympäröidessä meidät jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla, on tärkeää että jo koulussa oppilaille kehittyy vahva monilukutaito. Tämä asettaa isoja odotuksia opettajien osaamiselle.

Tämä koulutus vastaa kysymyksiin mitä monilukutaito laaja-alaisena osaamisena tarkoittaa ja miten sitä voidaan soveltaa oppiainerajat ylittävissä opetuskokonaisuuksissa. Tavoitteena on kehittää opettajien ja oppilaitosten toimintaa niin, että monilukutaito otetaan osaksi opetuksen suunnittelua ja toteutusta laaja-alaisena osaamisena. Samalla osallistujien oma monilukutaito kehittyy.

Koulutus muodostuu kolmesta koulutusosioista, joissa jokaisessa on oma teemansa. Näiden rinnalla osallistujat tekevät kehittämistehtävän, joka sidotaan osallistujien oman työyhteisön toimintatapojen kehittämiseen. Osallistujat opiskelevat työpareina. Paras hyöty koulutuksesta saavutetaan, mikäli työparit ovat työpareja myös omassa koulussaan. Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena. Koulutuksen päätteeksi järjestetään päätösseminaari, jossa osallistujat jakavat kokemuksiaan sekä esittelevät omat kehittämistehtävänsä.

Lukion ja yläkoulun opettajille suunnatun koulutuksen järjestää Tampereen yliopiston viestintätieteiden tiedekunta. Koulutuksen laajuus on 5op ja se käynnistyy marraskuussa 2018.

Koulutus on OPH:n rahoittamaa opettajien täydennyskoulutusta ja se on osallistujille maksutonta. Lähiopetuspäivät järjestetään Tampereen yliopiston tiloissa Tampereella. Opetuspäivien kesto on 10 – 16. Tarkemmat päivämäärät löytyvät oheisesta koulutuksen esitteestä.

Koulutusosiot ovat:

  1. Nettitiedonhaun pedagogiikka 8. – 30.11.2018
  2. Kuvanlukutaidot 18.1. – 7.2 2019
  3. Valemedia ja informaatiovaikuttaminen 8.2. – 8.3.2109
  4. Päätösseminaari 4.4.2019

Haku koulutukseen päättyy 12.10.2018.

Hakulomake: https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/21799/lomake.html

Linkki koulutuksen esitteeseen (pdf)

Print

Lisätiedot

Teemu Rauhala
koulutuspäällikkö
Tampereen yliopisto
Viestintätieteiden tiedekunta
050 3232 083
teemu.rauhala@uta.fi

Koulutuksen sisältö

Moduuli I: Nettitiedonhaun pedagogiikka

Opettaja saa työkaluja oppilaiden itsenäisen ja yhteistoiminnallisen tiedonhankinnan ohjaukseen oppimistehtävien yhteydessä.

Kouluttajat: professori Eero Sormunen, tohtoriopiskelija Tuulikki Alamettälä ja YTT
Kai Halttunen.

8.11.2018 Aloitusseminaari
9.11.2018 Lähiopetuspäivä
30.11.2018 Lähiopetuspäivä

Moduuli II: Kuvanlukutaidot

Opettaja saa välineitä mediakuvien kriittiseen lukemiseen sekä kuvaa ja tekstiä
yhdistävien media-aineistojen tulkintaan ja soveltamiseen opetustyössä. Tämän ohella
pohditaan mediakuvien merkitystä lasten ja nuorten maailmankuvien muodostumisessa
sekä kuvankäytön etiikkaa ja kuvien jakamiseen liittyviä vastuita.

Kouluttaja: yliopistonlehtori Anssi Männistö

18.1.2019 Lähiopetuspäivä
19.1.-6.2. Verkkotyöskentelyä
7.2.2019 Lähiopetuspäivä

Moduuli III: Valemedia ja informaatiovaikuttaminen

Opettaja saa välineitä valemedian ja informaatiovaikuttamisen tunnistamiseen ja
oppii käytäntöjä omaan työhönsä.

Kouluttajat: tutkija Antti Syvänen ja YTT Kai Halttunen

8.2.2019 Lähiopetuspäivä
9.2.-7.3. Verkkotyöskentelyä
8.3.2019 Lähiopetuspäivä

Päätösseminaari 4.4.2019

Koulutuksen päätösseminaari Tampereen yliopistolla, jossa osallistujilla on
mahdollisuus esitellä kehittämistehtäviään ja jakaa kokemuksiaan. Päätösseminaari
on avoin kaikille halukkaille.